Min livsfarliga kosthållning ?

Det är ju inne med Paleo och jäkligt inne med Paleo ibland oss CrossFit utövare. Prestandanörd som jag är kan jag ju inte göra annat än att fundera på om min kosthållning är rätt för min kropp och om jag borde göra saker annorlunda. Eftersom jag generellt är skeptisk mot Livsmedelsverkets rekommendationer vad det gäller mineral, vitamin & proteinintag så är steget till Paleo inte ett avgrundshopp för mig.

Men är det rätt ? Och är sädesslag fyllda med gluten så farligt ? Efter att ha börjat sniffa på Robb Wolff så känns det ju som om jag håller på att döda mig själv med min kosthållning. Men hur kan jag må så bra och prestera så bra om det jag äter skulle kunna likställas med gift?

Pga logistik, argumentation så kan jag inte vinna denna fajt hemma oavsett hur mycket jag skulle vilja då min sambo tror rätt mycket mer på läkare från staten än lilla jag och mina brandtal (gärna på fyllan för ökad trovärdighet). Vad jag kan göra är att optimera min befintliga kosthållning och den lättaste delen att optimera är frukosten och mellanmålen. Genom att göra det så kan jag döda bröd & musli-intaget och samtidigt förhoppningsvis öka ration mellan protein & kolhydrater samtidigt.

Så om det finns någon som läser detta och kan ge tips på trevliga frukostar och mellanmål som är grain-free och gärna innehåller mycket protein så är jag lyhörd.
Förteckning av min kosthållning i stora drag, säkert nån viktig ingrediens som saknas.

  • Fet naturell yoghurt – gärna den ekologiska som är ca 4%
  • Fet mjölk – gärna gammaldags eller ekologisk
  • Linfrö
  • Pumpakärnor
  • Solroskärnor – Omega6 jag vet…
  • Basmusli
  • Russin
  • Blåbär
  • Hemgjord lingonsylt
  • Ägg
  • Ris
  • Pasta
  • Kyckling
  • Nötkött
  • Grisskött
  • Korv
  • Blodpudding
  • Pannkakor – ja suck med små barn så har det blivit en vana som aldrig fanns för ett år sen.
  • Hemgjort äppelmos
  • Bröd – Aldrig vitt bröd men ändock en del bröd. Nästan aldrig bröd må-ons då jag är i Sthlm.
  • Bregott
  • Smörgåsskinka
  • Ost
  • Kaviar
  • Broccoli – Nästan i alla matlådor
  • Grädde
  • Fet Creme Fraiche
  • Öl – Ja det blir ju några bärs i veckan – 3 bärs kanske är snittet -  alkis ?
  • Svensson grönsaker – gurka, tomat, isbergssallad, Paprika

Supplementerar med:

  • Magnesium
  • D-Vitamin
  • Fiskolja (nu ca 4-5 kapslar om dan)
  • Ibland proteinpulver
Tags:

About marcusherou