Materialsport

Jag skrek när jag öppnade väskan under lunchpasset på CFN. Det värsta tänkbara hade hänt. Mina lyftarskor var inte med! Jag började ringa runt och till slut så hittade Magnus dem uppe i friidrottshallen. Puh. Tre dar med OLy och Squats inplanerade och inga lyftarskor är katastrof.

Jag värmde upp rejält och stretchade säkert närmare 30min innan jag trots allt tänkte prova High Bar Back Squat. Körde 6 lama tvåor på 110kg. Körde lite frivändningar typ 5-6set under Davids instruktion. Gillade inte alls att inte ha rätt skor på mig.

Sedan en trevlig WOD.

5 RFT av:

  • 7 DL @ 140kg
  • 21 DU

3:52, kändes ganska enkelt. Nåt marklyft eventuellt inte helt sträckta knän. 140kg är dock mycket tungt i en metcon så mina lats tog helt slut.

Jag var så irriterad över att inte kunna frivända bra på lunchen så jag gick tillbaka till gymmet under kvällen och ryckte massor på 40kg. Varje set bestod av:

  • Hang Snatch High Pull
  • Hang Power Snatch
  • Snatch High Pull
  • Power Snatch

Tror jag till slut hittade en bättre mer vertikal teknik. Lustigt men jag klipper till rycket mycket bättre än frivändningen.

Körde sedan samma typ av serie fast i frivändningar på 60kg. Kändes inte lika bra, jag får framåtvikt. Jag behöver verkligen mina dojor för balansen. Snackade med en OLy-snubbe nu och han förkastar att man ska upp på tå utan fokusera på att trycka med hela foten istället. Jaja vet inte vad jag ska tro. Det lustiga är att innan så drog jag med armarna, vilket jag faktiskt inte gör längre men istället så juckar jag till stången så jag måste hoppa efter ;) Inte lätt detta inte.

Bjuder på en slowmotionstudie i Måndagsklubbens toppatleters frivändningsteknik, borde ligga i kategorin “Komedi” hellre än “Sport”.,

Studie i frivändningar

Bifogar citat från en kille som hjälper oss med OLy, vill gärna ha input på hans påståenden.

A: “tänk bara på trycket över hela foten , då kommer allt på plats, se vidare kommentarer, på mk-sidan kommentarfältet target=”_blank”>

M: “@Andreas: Chemerkin går faktiskt upp på tå direkt under trapsdraget ? Jag förstår vad du menar men tanken är väl att man ska föreställa sig att hela övningen är som att hoppa och landa men med en maxvikt så blir det ju naturligtvis inget hopp. Har jag fel ?”

A: “jag vill hävda att Chermerkin “hänger i luften” och inte trycker ifrån med tårna. men det är en smaksak. finns bättre ex. minns bara att när vi tränade under ryska landslagcoachen på bosön fick vi pisk om vi gick upp på tå :) . Vi gjorde många teknikstudier där och det är enkelt att räkna på var man får bästa kraften. Men som alltid individuellt, med vinklar och så, men testa och känns själv resultatet. du lyfter snabbt 5-15 kilo mer och behöver inte oroa dig för armar, höft, stjärtsläpp och efterpressar ;)

A: “jag anser att “hopptekniken” skäl fokus från belastningen på hela foten. Vi hade lyftare som hoppade jämfota 50-60 cm från en pallplint med tårna utanför pallen :)

About marcusherou