Fast aggressive

Vågnålen pekar på 89.7 kg idag. Detta till trots att huvudet dunkar lite smått efter några bärs igår. Tur att vi var tvungna att åka hem pga att lilla Emma behövde sova.

Igår så tränade jag frivändningsteknik i några olika steg:

  • Snabba dyk med stången som vikt. Betoning på att komma så snabbt ned som möjligt med ett snabbt hopp.
  • Få bort ovanan att dra med armarna genom att överdriva “shrugsen” med stången som vikt.
  • Överdrivet långsam uppgång i vändningen med ett så snabbt “flipp” som möjligt för att komma under stången.
  • Hängvändningar med stång och 40kg.
  • Avslutatate med hela frivändningar med en massa ettor på 40,60,80 kg.

Till slut satte jag ett reps på 80kg med korrekt teknik dvs utan att använda armar, snabba armbågar, litet hopp och avslut med en riktig knäböj. Det är kanske ingen bedrift i sig då jag tagit 90kg men jag har nåt en platå då råstyrka inte tar mig till +100kg, nu bara måste jag använda teknik.

Kan rekommendera att man hittar en punkt på väggen som man kollar på under hela lyftet, det ökar fokus och balans. Sen är det viktigt att  man tar samma grepp varje gång. Sist verkar det som att man ska träna på mycket låga vikter länge så att man sätter tekniken.

Kollade på dessa två videos där en erkänt grym instruktör instruerar en fitnesstjej som ska tävla i Crossfit Games. Kanske lite långt men det ger en bra bild över vilka moment man ska träna på för att bli bättre på sina frivändningar. Det är också intressant att han säger “Go!” med rapp snabb röst inför varje rep. Det gör att man fattar att detta handlar om snabbhet och teknik, mer än råstyrka. Tror att man i sitt huvud ska säga “Go!” med hårt “g” inför varje rep själv.

Video1

Video2

About marcusherou