En riktigt bra skitdag

Sjukt mycket i huvudet nu. Jobbig period i livet men som vanligt kommer allt bli bra till slut. Dessutom en rejäl man-cold på ingång.

Drog till bröstryggen imorse när jag skulle resa mig för att gå upp när Emma skulle till dagis. Var tvungen att ligga ned, kunde inte stå upp. Efter mycket rörlighet och massage blev det något bättre men jag har gjort nåt tok. Åkte till hallen för att få hjälp av Linda Vixner och hon knäckte till en del och jag blev bättre men inte bra. Vänstre övre erektorn går i försvar hela tiden så fort man pillar på bröstryggen, den är verkligen tokspänd “RYGGSKOTT” kallas det visst. Min teori är att det är nånting med nåt revben och Jonas teori är att det är nåt med Rhomboideus. Jävligt oklart iaf. Ska till häxdoktor ikväll, antagligen kan han inte göra så mycket eftersom Linda gjort det mesta redan och det går nog över av sig självt på 3-4 dar. Jag vill dock hellre att det går över fortare, Regionals om två veckor för bövelen. Tog ett bad för en stund sen och det gjorde lite underverk tycker jag nog. Kiropraktor ikväll + eventuellt Voltaren och sprit får det bli inatt.

Trots att det gjorde ont att andas så tänkte jag att nån form av pass kan man väl lyckas med.

Rodde 10min + massa rörlighet. Rodden gjorde det bättre, jag gjorde en skapularetraktion på varje rep i rodden för att verkligen värma upp bröstryggen.

A: Snatch pause @ mid-thigh + Snatch pause @ knee + Snatch (floor)

Massa jobb med kvastskaft och 20kg. Trodde verkligen inte det skulle bli mer än så men så tänkte jag “äh vi provar väl 40kg” “äh vi provar väl 50″… 60-70-80 :)

Ytterst tydligt att jag är kass på positionering och att jag bangar med höften när jag tvingas pausa. Den från golvet var bäst utförd. Jag borde köra mycket 3-positioneringsryck helst med start från hängande. “Top-Down drills” helt enkelt. Detta är en “Bottom Up Drill” och den är också bra men eftersom jag inte kan rycka bra från mitten av låret utan höftjuck så finns det en hel del potential genom att fixa till så enkla saker.

B: Clean pause @ mid-thigh + Clean pause @ knee + Clean (floor) + Jerk

Detta kan väl inte gå om bröstryggen kollapsar av minsta lilla ? 60-80-100kg

Det gick ju, bäbisvikter men ville inte döda mig med så klen rygg.

C: Front Squat 10RM

Logiken ovan försvann tydligen när jag tänkte “kanske går att frontböja också?”

Testade en 1:a på 100, lätt ingen känning. 110 lätt bra rygg. Gjorde sen 10x115kg ganska lätt, gjorde en liten paus i botten på varje för att verkligen se till att jag höll upp ryggen. Tappade lite på sista reppen.

D: DB Snatch 4 x 40kg på varje sida.

E: Lätt teknikträning några minuter på KB Squat Snatch och KB Clean one arm Thruster på 16kg

Så en riktigt kass dag där jag trodde himlen skulle falla ned på huvudet vändes till en helt ok dag. Vi får se om jag kör ikväll, beror på om han verkligen knäcker till nåt.

Uppdatering: Gick till Olof Henriksson a.k.a the Swedish Chinaman med de magiska händerna. Återigen så smekte han mig i 10min så erektorerna och allt annat runtomkring la sig på plats innan han knäckte lite lätt. Han avslutade med revbenen och det var de som va grejen. Fick 25% mer rörlighet i bröstrygg än innan!

Jag är dock förkyld och har en känsla att för mkt duns på bröstet ihop med kippande inte är bra med en halvbra bröstrygg. Körde en egen wod istället.

30min

  • 10 OHS 40kg
  • Rodd 250m @ 2min/500m
  • 10 BF-CTB
  • Rodd 250m
  • 10 TTB
  • Rodd 250m

Blev totalt 7v + 10CTB dvs 3250m, 70 OHS, 40 CTB och 30 TTB samt 30min rent aerob träning med lite anaeroba inslag. OHS:en gick sjukt mycket bättre nu när jag kan böja bröstryggen! Jag förstår nu vad alla pratar om när de menar flex av bröstrygg. Känner mig som en spider-man ju :)

About marcusherou