Archive for December 29th, 2009

  • Dessa uppvärmningsrutiner blandar jag och kombinerar så gott som varje pass. 1. MAQ Olympisk uppvärmning: 2. Burgener warmup: 3. Crossfit warmup: 4. Scorpion warmup: 5. Iron cross warmup: Om du har fler tips på bra uppvärmningsrutiner så kom gärna med dem!

    Bra uppvärmningsrutiner

    Dessa uppvärmningsrutiner blandar jag och kombinerar så gott som varje pass. 1. MAQ Olympisk uppvärmning: 2. Burgener warmup: 3. Crossfit warmup: 4. Scorpion warmup: 5. Iron cross warmup: Om du har fler tips på bra uppvärmningsrutiner så kom gärna med dem!

    Continue Reading...

  • Har kört en rutin sen i somras som Eric E visade mig på Polisen CF. Den kallas Olympisk uppvärmning a’la MAQ. Den ser ut som följer: 5 varv av Stretch raka ben Djup fin marklyftposition med svank Övergång till OHS, jag har lagt in en liten ryckträningssnutt här då det är passande Djup fin marklyftposition med svank Stretch raka ben Bakåt stretch över huvudet Något mer föklarande film:

    MAQ Olympic Warmup

    Har kört en rutin sen i somras som Eric E visade mig på Polisen CF. Den kallas Olympisk uppvärmning a’la MAQ. Den ser ut som följer: 5 varv av Stretch raka ben Djup fin marklyftposition med svank Övergång till OHS, jag har lagt in en liten ryckträningssnutt här då det är passande Djup fin marklyftposition med svank Stretch raka ben Bakåt stretch över huvudet Något mer föklarande film:

    Continue Reading...

  • Jag har kört Burgener Warmup ett tag som steg2 efter normal uppvärming med tex löpning. Den är bra på minst två sätt. Du blir varm i de stora muskelgrupperna. Du tränar OL-teknik som en del av en rutin, vilket gör det enklare för hjärnan att programmera in rätt känsla så att du slipper tänka så mycket när du sen ska göra samma sak med tyngre vikter. En film som beskriver denna uppvärmning. Du tar dig från enkla shrugs steg för steg till en fullständig Hang Snatch med kanske en 20kg stång. Obs! Försök att använda

    Burgener Warm-Up – Skill transfer

    Jag har kört Burgener Warmup ett tag som steg2 efter normal uppvärming med tex löpning. Den är bra på minst två sätt. Du blir varm i de stora muskelgrupperna. Du tränar OL-teknik som en del av en rutin, vilket gör det enklare för hjärnan att programmera in rätt känsla så att du slipper tänka så mycket när du sen ska göra samma sak med tyngre vikter. En film som beskriver denna uppvärmning. Du tar dig från enkla shrugs steg för steg till en fullständig Hang Snatch med kanske en 20kg stång. Obs! Försök att använda

    Continue Reading...

  • Efter två ganska tuffa dar laddade Jonas upp med ett fostrande pass denna måndag. Jag var på plats i god tid och rodde mina 2009m på 7:43min, vilket får anses OK med tanke på att jag aldrig rott längre än 1000m. Man måste snitta under 2min/500m annars… Sen började passet, Jonas meddelade att eftersom ingen hade kört uppvärmningsrodden (utom jag då) så fick det bli 6 varv istället för tänkta 4. Ett varv såg ut såhär: 18m 2x40kg DB Farmers walk 18m 20kg viktskiva ovan huvudet utfallssteg 9st 60kg Hang Power Cleans 9st

    Måndagsklubben rockar vidare

    Efter två ganska tuffa dar laddade Jonas upp med ett fostrande pass denna måndag. Jag var på plats i god tid och rodde mina 2009m på 7:43min, vilket får anses OK med tanke på att jag aldrig rott längre än 1000m. Man måste snitta under 2min/500m annars… Sen började passet, Jonas meddelade att eftersom ingen hade kört uppvärmningsrodden (utom jag då) så fick det bli 6 varv istället för tänkta 4. Ett varv såg ut såhär: 18m 2x40kg DB Farmers walk 18m 20kg viktskiva ovan huvudet utfallssteg 9st 60kg Hang Power Cleans 9st

    Continue Reading...